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KIM Kangyong CV Download
KANGYONG KIM b. 1950 Korea
Kangyong Kim is an artist that captures reality and image. When standing upon his work, one feels like entering a space enclosed in bricks. Kim understands ‘brick’ as an object and places it onto his canvas either ‘orderly’ or ‘jumbled’. In Kim’s paintings, bricks exist only as images. They appear to be bricks, but they are in fact merely images; we see the image and mistake it for a brick. In this way, the painting skillfully dismantles boundaries as it moves back and forth between the real and the image. Rather than being a receptacle to contain the real, the canvas is a tool for confirming the two-dimensionality of a virtual image unconnected with the real. Because Kim’s paintings are so realistic, they have often been categorized as hyperrealism. However, the artist states clearly that the bricks in his paintings are all an illusion. They are all ‘virtual bricks’. For Kim, bricks are merely the subjects that express his artistic world; the bricks themselves are not important. “The theme of my work is repetition and formativeness” Kim says.
Excerpt
from Professor Seongrok Seo, “Kim Kang-yong, Between Reality and Image”
1950년 한국 출생. 그는
실재와 환영을 담아내는 작가이다. 작가의 작품 앞에 서면 주위를 벽돌로 둘러친 공간에 들어와 있는 것
같은 느낌이다. 작가는 벽돌을 하나의 오브제로 인식하며 캔버스 위 ‘반듯하게’ 혹은 ‘어지럽게’ 자리하였다. 그의 작품에서 벽돌은 다만 이미지로서만 존재한다. 벽돌인 것 같지만
사실은 환영에 불과하며, 우리는 그 환영을 보며 벽돌이라고 착각한다.
이처럼 그림은 실재와 환영 사이를 오가면서 교묘하게 경계를 무너뜨린다. 화면은 실재를 담는
그릇이라기보다 실재와 무관한 허상으로서 평면성을 확인하는 도구였다. 그의 작품이 너무나 실제적이어서
종종 극사실화로 분류된다. 그러나 작가는 그의 그림 속 벽돌은 모두 일루전이라 확실하게 말한다. 모두 ‘가상의 벽돌’인
것이다. 작가에게 벽돌은 그의 예술세계를 표현하는 대상일 뿐 벽돌 자체가 중요한 것은 아니다. 반복과 조형성이 그의 작업의 화두다.
서성록 교수,
“김강용, 실재와 환영 사이” 중 발췌